Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk - Al-Quran, An-Nahlu ayat 125Aku ingin berterima kasih kepada seorang sahabat, Aqil Fithri yang mengendalikan laman web UmmahOnline kerana menyiarkan semula wawancara yang terbengkalai sebelum ini. Dengan sedikit promosi yang beliau lakukan, aku menerima beberapa tetamu di blog ini dan email peribadi. Terima kasih. Kesan daripada itu, sebagaimana yang boleh dibaca di ruangan komen, gesaan
'update' perlu aku penuhi. Memang aku punya keinginan tersebut cuma tak punya kesempatan yang cukup. Memang banyak isu sejak akhir-akhir ini yang mahu aku katakan sesuatu.. :(=
___________________________________________________
Dialog mungkin kata yang lunak dalam proses revolusi atau reformasi. Kerana dialog itu umumnya difahami sebagai satu tindakan diplomasi, iaitu tanpa kekerasan. Kita di Malaysia sudah lama mengenal kata ini, lebih-lebih lagi kita merdeka dengan rundingan!
Dialog bagi aku cukup penting dan menentukan. Meski pada satu tingkat usaha dialog hanya jadi teks yang dibukukan, diingati atau 'terpagar' dalam ruang dewan seminar dan sebagainya, namun usaha ini perlu diteruskan kerana praktis adalah usaha lain yang perlu kita bersama lakukan. Dialog meski pada tingkat tertentu dipandang sinis oleh sesetengah pihak (kerana cakap saja tidak cukup), sebenarnya lebih daripada apa yang difahami oleh mereka yang konon buat kerja (tapi tak faham apa pun!). Akal pada satu tingkat adalah ciri khas yang membezakan manusia dengan haiwan! Maka, sejak bila dialog itu tidak relevan?
Berhubung dengan penegasan aku (boleh baca dalam komen tulisan sebelum ini), isu Islam dan Barat sudah tentu menuntut kemahuan dialog yang tinggi. Dialog tidak wujud statik tapi datang dengan satu pakej intelektual yang rumit. Tidak semua mampu bersedia untuknya.
Islam sejak perkembangan awalnya tidak wujud sendiri melainkan berinteraksi dengan kepelbagaian kepercayaan. Pernah aku persoalkan warisan intelektual Islam yang bagi aku 'kusut' kerana yang sering kita dengar adalah khabar-khabar indah konteks zaman Rasulullah s.a.w., para Anbia' a.s. yang terdahulu dan juga sirah sahabat. Jarang ada antara kita yang mahu mendepankan realiti konteks zaman tersebut (entahkan ada atau tidak). Realiti konteks zaman tersebut bagi aku penting kerana hanya dengan itu kita berpeluang beroleh kefahaman yang lebih dalam tentang segala keputusan yang diambil oleh tokoh-tokoh Islam yang kita hormati (tanpa benar memahami). Usaha
sdr. Khalid Jaafar menulis dengan lebih jelas sejarah konflik politik dalam Islam melalui siri Jasad Umat dan Darah Khulafa' sangat aku hargai.
Gesaan Allah s.w.t. dalam surah Al-Hujurat ayat 13 untuk manusia yang terbeza meski asal daripada Bani Adam agar saling kenal mengenal. Dan Islam tidak pernah mengenal perbezaan ras bangsa dan warna kulit melainkan ketaqwaan. Dasar ini yang perlu kita pandang dengan jelas.
Pernah seorang sahabat di kampus, seorang aktivis PMIUPM seakan menyindir aku bila aku melontarkan sebahagian ayat daripada surah Al-Hujurat ayat 13 ini. Dia, dengan sedikit tinggi suaranya daripada biasa menegaskan bahawa yang membezakan manusia itu adalah taqwa. Bola tanggung ini aku jawab
"Bagaimana kau tentukan taqwa seseorang? Dan bagaimana taqwa ini kau dapat tunjukkan pada masyarakat bukan Islam terutama dalam realiti Malaysia?"Aku secara peribadi bukan seorang yang anti-Islam. Bahkan aku mahu memperjuangkannya!Mungkin cara berbeza. Islam, pada hemat aku, dari teks yang aku petik sebelum ini jelas memandang manusia dan kemanusiaan secara optimis dan positif. Pada tingkat ini firman Allah s.w.t. "Telah aku muliakan Bani Adam.." jadi peluru hidup untuk kelompok Islam yang percaya akan dialog berbanding tindakan memerangi 'musuh Islam'. Jika ditanya pada FAO, aku percaya FAO akan sinis menganggap kelompok yang tidak gemar akan dialog adalah kelompok malas! Jika tidak setuju aku gemar juga mahu mendengar jawapan..sudah tentu ia akan jadi debat panjang :)=
Aku belum habis. Dalam komen-komen panjang yang tercatat dalam artikel sebelum ini, aku kira sahabat tersebut mesti mengambil kira akar penghujahan aku yang mahu dinyatakan di sini. Islam dari sabda Rasulullah s.a.w. jauh lebih awal telah menyatakan dengan jelas bahawa manusia lahir dalam suci (fitrah). Dengan fitrah inilah manusia mencari, menganalisa dan memahami kebenaran hidup..sehingga pada tingkat mengakui dari hati yang dalam bahawa Allah s.w.t. adalah Tuhan yang Esa. Menyebut hal ini, aku teringat satu perbincangan dengan seorang pensyarah muda di UPM, bila aku sengaja mencungkil keseronokan zaman mudanya di luar negara dan cuba untuk tahu cabaran hidup sebagai seorang Islam di negara orang, dia menjelaskan bahawa wujudnya kekeliruan tentang Islam ialah kerana ada orang bukan Islam dari belahan dunia Arab juga memanggil Tuhan mereka dengan nama Allah!
Dalam hubungan dengan agama lain, yang menariknya bagi aku ialah Islam dari teks Al-Quran jelas mengakui keistimewaan malah mengesahkan kebenaran agama Yahudi dan Kristian! Nanti dulu, aku tahu soalan pertama yang mungkin muncul ialah
"Tapi kitab mereka telah diseleweng!" Justeru, jadi tugas kita, sebagaimana yang diusahakan keras oleh Almarhum Sheikh Ahmad Deedat untuk memperkasa suara Islam dalam dialog yang tinggi dan dalam. Pokoknya, aku melihat uniknya Islam kerana tidak ada satu agama pun di dunia ini yang memberi pengiktirafan sebagaimana Islam mengenakan syarat keimanan agama sendiri dengan mengakui kebenaran agama lain!
Keyakinan kepada misi Profetis (meminjam istilah Dato' Dr. Siddiq Fadzil) sebelum Muhammad s.a.w. adalah sebahagian tuntutan keimanan seorang Muslim kerana tanpanya kita telah menafikan garis penghubung sejak Adam a.s. hingga kepada Rasulullah s.a.w..
Suka atau tidak, sebagaimana yang mahu aku kupaskan dalam siri Islam dan Barat, ketiga agama ini telah memainkan peranan yang cukup penting dalam sejarah kemanusiaan. Waima apa juga kepercayaan pilihan manusia, aku percaya bahawa semua kepercayaan punya tugas membina dan memajukan urusan umat kepada kebaikan dan bukan sebaliknya.
Peradaban - Hadhari, Madani, Negara Islam - waima apa juga istilah berbaur politik yang mahu kita persembahkan akan mengheret kita kepada pertentang terhadap feudalisme dan segala kebobrokan jahiliyah. Dialog, sebagaimana pernah aku suarakan kepada SU Kementerian Pengajian Tinggi, Dato' Adham Baba dan TNC HEP UPM, malah siapa juga bahawa ia punya kaitan rapat dengan universiti. Bahasa aku cukup terang dan jelas bahawa hujah itu lawannya hujah, itu universiti. Apabila hujah dipatahkan dengan kuasa, itu jahiliyah!
Tidak ada seorang pun suka digelar Jahiliyah. Tapi pengamal Jahiliyah sering tidak malu dengan amalan mereka.
Kenyataan hari ini telah berubah berbanding masa lampau. Namun, akar kepada soal kemanusiaan tidak pernah berganjak daripada apa yang dicirikan Islam. Datanglah isu apa juga - perang? globalisasi? pengangguran? - pokoknya umat Islam perlu bersedia sepanjang masa untuk mendepani cabaran ini dengan tindakan strategik. Globalisasi tidak datang dengan satu wajah tetapi misi kerasulan yang tidak bersempadan juga jelas menunjukkan teks Islam sedia menanganinya. Soalnya di mana teks dalam konteks?
Kematangan dituntut daripada kita. Bukan sahaja kau, termasuk aku!