Tuesday, May 01, 2007

Nasib Pelajar

"About 30 students of public institutions of higher learning in the Klang Valley were found to have campaigned in the recent Ijok state by-election and may face disciplinary action" Higher Education Minister Datuk Mustapa Mohamed said.

Seorang kawan bertanya tentang kenyataan Pak Menteri yang aku petik di atas. Aku ketawa dan menjawab "Kau ni kenal aku sehari ke?"
Sudah tentu kenyataan Pak Menteri ini cukup aku kesali. Mari kita tengok justifikasi Pak Menteri ini
He said students were free to voice their opinions but through the proper channels."The ministry frequently holds meetings with students of public institutions of higher learning and students are free to voice their opinions at these forums, including criticising the government," he said.
Sebab itu aku ketawa. Kerana Pak Menteri kita ini, bukan kerana tak tahu, tapi membuat kenyataan dalam keadaan serba tahu bahawa dialog terhad antara Kementerian Pengajian Tinggi dengan pelajar terdiri daripada wakil pelajar yang telah 'dipasung' keberaniannya dan majoritinya adalah mereka yang terpilih dari pengendalian sistem yang cukup busuk! Dan sebahagian daripada kebusukan ini adalah di bawah kawalan Pak Menteri yang bersuara!
Ya, aku tahu akan ada yang berkata "Kalau kau kata pengendalian sistem itu busuk, kemenangan kau dalam pemilihan MPP dulu apa?"
Jawab aku "Busuk! Dan aku bertarung dengan kebusukan ini, bukan membiarkannya!".
Sebahagian teman2, meski mereka pro kerajaan, atau pro UMNO secara totok sekalipun boleh mengakui kebusukan ini. Dan kebusukan inilah yang dinamakan 'ruang bebas bersuara melalui saluran'. Bukan sedikit mereka yang bersimpati akan nasib aku dan aku tahu sebahagiannya.
Jika ada sekalipun suara yang berani dalam saluran, mereka ini akan dipasung! Sungguh malang pelajar di Malaysia. Hampir tidak ada harga diri.
Sejarah jadi saksi semua para Nabi a.s., Rasulullah s.a.w. dan seluruh sahabat yang mahsyur selalu menegaskan bahawa mereka akan memberikan hak kepada yang berhak dan mengambil hak dari yang tak berhak..kita menurut contoh teladan yang mana.
Relevan sungguh pantun SN Dato' Usman Awang yang pernah dibacakan oleh mantan Naib Canselor UPM
Siakap senohong gelama ikan duri,
Bercakap bohong bolehkah jadi Menteri?
Mungkin Pak Menteri boleh siasat juga pelajar2 yang jadi ahli politik sayap parti2 tertentu.. malah pegawai Universiti yang angkuh berjumpa pelajar dengan memakai tag parti politik.
Selalu aku tertanya "Islam Hadhari ni tak ajar orang ingat akhirat ke?"

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home