Friday, April 13, 2007

Berani Kerana Benar

"Di sini aku berdiri" Rozaid Rahman memetik kata-kata Ezam Mohd Nor, suatu waktu dulu bila Ezam memutuskan untuk pulang ke Malaysia berjuang..

Berani kerana benar mungkin ayat muluk yang jadi sebutan dan seruan ramai manusia terutama mereka yang mendakwa 'sedang memperjuangkan sesuatu'.

Ya, aku percaya perjuangan memerlukan keberanian. Pengalaman aku menjadi berani memang benar didesak oleh rasa perjuangan yang cukup tinggi nilainya pada aku. Dan aku percaya bahawa tanpa keberanian, mimpi tak akan jadi makna.

Hingga satu takat, aku percaya bahawa keberanian yang paling tinggi ialah berkata benar kepada diri sendiri. Dan itulah keadilan..yang pernah menjadikan aku berani.

Meski yang benar itu sering jadi subjektif dalam isu dan idea yang dibentangkan kepada khalayak, nyatalah keberanian sahaja yang memungkinkan adanya peristiwa buruk dan baik, kecil dan besar sepanjang sejarah..meski kemudiannya sesuatu itu dinilai sebaliknya pada masa yang kemudian.

Ayuh, jadi berani..berani mencari kebenaran, berana memperjuangkan kebenaran dan berani menang!

* Kata-kata di atas adalah untuk memujuk diri sendiri..

1 Comments:

Blogger Aqil Fithri said...

salaam,
berani juga harus dcampur dengan kreatif. jika tidak, berani itu boleh saja jadi abu...

3:34 AM  

Post a Comment

<< Home