Friday, May 11, 2007

Negara Kota : Munculnya Socrates

"(Tulisan) dia betul-betul mendamaikan aku" kata seorang teman bila aku menyarankan tulisan Fathi Aris tentang Ijok.

Kemudian muncul Socrates (469 SM) yang kemudian menjadi filasuf terkemuka. Dr. Ali Syariati pernah membuat hipotesis bahawa Socrates adalah seorang nabi khusus untuk bangsa Yunani. Socrates sangat kritis dan selalu mempersoalkan sesuatu yang telah dianggap benar. Dia tidak mudah percaya begitu sahaja kepada kebenaran dan kebajikan tanpa menyelidiki. Di sinilah kepentingan akal bagi Socrates. Akal harus digunakan untuk terus menerus meragukan dan bertanya sehingga kebenaran dan kebajikan ini terus difahami. Kaedah pencarian Socrates ini dikenali sebagai skeptical.

Agak menarik bila aku pernah hadir dalam siri awal kuliah pencerahan di Institut Kajian Dasar bila aku didedahkan buat kali pertama secara langsung dengan teks Yunani. Nyata soalan-soalan Socrates bukanlah soalan yang mudah untuk dijawab dan ia berhasil untuk melatih sikap kritis dalam diri. Waktu itu, soalan yang bermain di kepala aku ialah “Apakah kerana Islam ia adil atau kerana ia adil maka ia Islam”…aduh!

Socrates menghadapi penentangan kaum Sofis dan penguasa. Dia menentang kaum Sofis kerana pragmatisme yang acute, mencari keuntungan dari pengajaran, mengutamakan kepentingan praktis berbanding teori, melebihkan retorika serta demogogi politik berbanding metafizik dan falsafah. Dia juga menentang keras pandangan bahawa tidak ada yang baik dan buruk yang dibawa oleh kaum Sofis sebaliknya menegaskan bahawa manusia harus memiliki pengetahuan untuk membezakan kebaikan dan keburukan. Justeru, manusia memerlukan penggunaan akal secara maksimum.

Kerana dia dianggap sesat (atau merosakkan parti, haha..atau mungkin memecah belah masyarakat), maka penguasa berkonspirasi dengan kaum Sofis (ada konspirasi zaman tu tau tak! Hehe) untuk menghukum mati Socrates dengan meminum racun. Socrates mati pada 399 SM tanpa dibenarkan membela diri di muka pengadilan..

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home