Sunday, February 19, 2006

Akal 1

"If knowledge can create problems, it is not through ignorance that we can solve them" - Isaac Asimov (1920-1992)

Ikut perihatin dalam isu semasa menemukan aku dengan perbincangan tajam atau debat kedudukan akal dalam Islam. Hal ini nampak runcing dan tajam lebih-lebih lagi revolusi gelombang ketiga menuntut keterbukaan dan kematangan dalam menginterpretasi soal dunia yang cepat berubah. Dalam hal ini juga aku difahamkan bahawa dalam bidang Feqah, Feqah berkaitan politik atau isu semasa adalah yang paling banyak dan cepat berubah kerana ia bergerak seiring dengan masa.

Tidak sedikit hal-hal yang berbangkit sejak millenium baru ini menonjolkan isu-isu yang semakin mengasak kita bicara soal akal dan wahyu ini. Apakah ia bertentangan atau sebaliknya komplimen?

Kita tak perlu cepat melatah dalam hal ini. Bab akal ini kita patut santuni sebagai mana kata-kata hikmat yang aku petik di awal artikel ini. Yang aku harapkan ialah kita semua berada pada kedudukan sedia untuk beradu hujah.

Semoga perbezaan pendapat di sini akan jadi rahmat dan bukan musibah.

Sebagai permulaan, aku letak di sini satu hadis nabi s.a.w. berkaitan akal (terus terang niat aku sebagai provokasi agar kita sedia untuk berhujah)

Diriwayatkan oleh Ka'ab r.a. dan Abu Hurairah r.a. bahawa mereka datang bertanya Rasulullah s.a.w.
"Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling pintar?"
Rasulullah s.a.w. menjawab "orang yang berakal".
"Siapa pula orang yang paling berbakti?"
Jawab Rasulullah s.a.w. "orang yang berakal."
"Siapa pula yang paling utama?"
Jawab Rasulullah s.a.w. "orang yang berakal kerana setiap sesuatu mempunyai alat dan alat orang mukmin adalah akal dan setiap daripada kamu ada pemimpin dan pemimpin bagi orang mukmin adalah akal. Setiap daripada kamu mempunyai tujuan dan yang utama bagi hamba ALLAH s.w.t. adalah akal".

Dalam satu hadis lain Rasulullah s.a.w. menyatakan bahawa orang yang paling pintar adalah mereka yang banyak mengingati mati dan paling hebat persediaan untuk menghadapinya, mereka pergi ke alam baqa dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat".

Hmm..maka, ke mana akal ini kita bawakan? Atau ke mana akal ini membawa kita?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home