Friday, May 25, 2007

Keadilan

"It's not about how much that you know, it's all about how much that you share" Kata-kata yang sering aku pegang dalam perkongsian makna hidup (melalui pengalamanku).

Tajuk tulisan ini ialah keadilan. Ia bukan tentang Parti keADILan Rakyat (PKR) secara langsung tetapi sebaliknya secara tidak langsung.

Kebelakangan ini, sejak sebelum Ijok, semasa dan selepas, aku sempat luangkan masa bersama beberapa kelompok yang sudah lama aku tidak temui (sudah tentu bukan seluruhnya). Dalam hangat-hangat perbualan, cerita PKR tidak pernah lekang daripada sebahagian persoalan yang ditanyakan pada aku.

Entah kenapa, seingat aku telah aku ulang sekian kali sejak zaman belajar bahawa aku bukan orang parti, mana-mana parti sekalipun. Tetapi aku mahu jadi orang yang berpartisipasi dalam sistem demokrasi. Kata lain, seperti yang terungkap dalam cebisan perjuangan PKPIM - non partisann but with participation (lebih kurang bunyinya).

Aku sedar bahawa imej, karakter dan pendapat aku cenderung dekat dengan PKR. Jawabku mudah - kerana aku percaya bahawa kita perlukan reformasi. Dan aku ulangi di sini bahawa - reformasi adalah kerja semua orang. Sudah tentu aku memaksudkan pembaikan berterusan.

Dan peristiwa berantakan (mungkin istilah ini kurang tepat) dalam PKR adalah jawab paling kukuh untuk aku sajikan kepada teman-teman. Bahawa reformasi adalah kerja semua orang.
Dan pemusatan istilah reformasi kepada PKR, untuk aku, pada takah tertentu telah menjadikan agenda reformasi menyeluruh tenggelam kerana riuhnya isu siapa menang berbanding fokus yang lebih wajar diberi kepada agenda.

Maka, untuk berlaku adil - mari kita cerahkan makna reformasi - bahawa ia bukan milik PKR, NGO atau sebagainya. Ia adalah milik rakyat berjiwa merdeka dan kerja semua orang.
______________________________

Pasca Ijok, aku telah menulis sedikit tentang Angkatan Muda keADILan (AMK)..dan mungkin perkembangan dewasa ini adalah buah daripada 'kelemahan' AMK.

Masih belum sedia menulis tentang Pemuda UMNO. Sedikit waktu lagi..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home