Thursday, November 09, 2006

Juang

"Jika kamu tidak menemui sesuatu yang kamu sanggup berkorban apa saja untuknya, maka kamu belum hidup (tak layak untuk hidup)" Martin Luther King Jr

Berjuanglah!

Juang mungkin kata yang punya suntikan daya. Menyebut perkataan perjuangan juga akan mengheret faham yang berbeza dengan seruan misalnya buatlah. Hari ini kita tengok berita, banyak sungguh yang menarik dan pelik.

Tun Dr. Mahathir masuk IJN kerana diserang sakit jantung. Cerita sakit jantung Tun ni dah lama kita dengar. Moga-moga Tun cepat pulih dan dikurniakan usia yang panjang dalam ketaatan.

Abdul Razak Baginda, penganalisis politik yang prolifik di Malaysia direman untuk kes tuduhan terlibat dalam pembunuhan seorang model Mongolia dengan cara yang amat dahsyat - dipercayai ditembak sebelum diletupkan dengan peledak C4.

Cerita rasuah di dalam UMNO boleh dibawa ke siasatan BPR atau tidak.

Cerita isytihar harta PM dan ahli keluarganya.

Berita Saddam Hussein, bekas Presiden Iraq yang dijatuhi hukuman gantung sampai mati selepas didapati bersalah.

Berita parti yang didokong Bush kalah dalam Pilihan Raya US dipercayai kerana protes rakyat.

Cerita kelantangan pejuang bahasa Melayu dan kebebalan menteri yang semacam berpolitik kerana menunggu 2008 untuk mengubah dasar.

Indeks rasuah negara..

dan banyak lagi..nama pun berita.

Jatuh sebuah tamadun sentiasa menunjukkan bila kezaliman berleluasa dari tingkat pemerintah hingga ke bawah. Bangunnya tamadun sentiasa didokong dengan semangat kebebasan dan pengkayaan agenda ilmu. Ilmu sentiasa ditunjuk akan hidup dalam realiti bebas..yang ni aku tak tahu la sama ada pendakwa yang sering mendokong bahawa "kamilah yang benar" faham tentang kepentingan bebas ni. Sebab kalau tak faham maka akan cenderung zalim..

Maka, apa yang hadharinya? Berjuanglah kita..bukan berpolitik (dalam erti kata yang sempit)

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home