Wednesday, November 01, 2006

Lawan

"Saya tidak akan letak jawatan" pendirian TDM bila ditanya tentang cadangan untuk menggugurkannya daripada menjadi penasihat Petronas, Proton dan LADA.

Lama juga tak menulis. Hampir bosan. Aku fikir nak wujudkan lagi satu blog sebab blog ni dah macam caca marba dengan macam-macam tulisan. Blog lagi satu nanti aku akan fokuskan balik tulisan tentang Barat seperti niat aku sebelum ini.
________________

Dengan selambanya TDM terus menghentam PM kita di celah-celah kesibukan orang ramai menyambut perayaan. Strategi ini agak menarik kerana memang telah jadi kebiasaan orang kita 'mengumpat' pada satu Syawal. Ini sekaligus memeningkan kepala sesetengah pihak yang berharap pertemuan TDM dengan PM dapat menjernihkan kekusutan yang ada. Hasilnya kini, pertemuan kedua akan diatur.

Jelas sekali TDM lebih ke depan - merakam perbualan dengan PM sedangkan PM hanya mencatat dengan tulisan tangan. Dan kesan daripada perbalahan mereka berdua, tiba-tiba aku terlihat wajah DSAI terpacul di TV3 memberi komen kepada TDM tentang kebebasan bersuara dan kebebasan akhbar di Malaysia. Bila aku semak dalam internet, rupanya ada juga kenyataan tentang Negara Polis oleh DSAI. Jelaslah, terpampang muka DSAI di TV3 bermotifkan politik sebelah pihak.

Lanjutan daripada itu, berita perletakan jawatan Ketua AMK dihebahkan dan saudara Ezam tak menunggu lama untuk membuat kenyataan untuk mengheret TDM dan PM dalam isu rasuah. Seperti biasa, spekulasi berundurnya saudara Ezam disusuli dengan khabar-khabar angin. Satu lagi cerita popular raya ini ialah cerita keangkuhan ADUN di Selangor yang membina rumah untuk anak-anaknya yang sangat besar itu..bagusnya ADUN ni.

Untuk aku, sebagai rakyat, semua cerita ini hanya satu..soalnya korupsi mesti dilawan. Tidak kira apa juga kedudukan, pangkat, bangsa dan apa juga yang menyebabkan manusia lebih tinggi daripada kedaulatan hukum dan undang-undang.

Cuma satu yang aku tertanya, apa undang-undang untuk melindungi si peniup wisel? Ini juga harus di'lawan'..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home