Thursday, March 02, 2006

Islam dan Barat

"Dan Kami jadikan kamu (manusia) dari lelaki dan perempuan, bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar kamu saling berkenalan. Yang lebih mulia di kalangan kamu (di sisi Kami) adalah mereka yang bertaqwa" - maksud Al-Quran, surah Al-Hujurat, ayat 13."

"Neither east nor west, Islam is the best" - Almarhum Maulana Sheikh Abu Hassan Ali An-Nadwi

Dah lama sebenarnya tajuk di atas ni aku nak tulis. So, seiring dengan cubaan aku untuk menghadam dan kupas Islam (Dimensi) Intelektual, aku selitkan juga di sini tajuk Islam dan Barat. So, kawan-kawan jangan terconfius. Tajuk Islam (Dimensi) Intelektual tu aku akan cuba teruskan lagi..seperti yang Aqil Fithri katakan tentang Suhrawadi dan sebagainya. Ya, nama-nama (ramai lagi selain Suhrawadi) memang pernah aku tengok..nantikan masa mahu meneliti.

So, berbalik kita kepada maudhuk pembicaraan(dah macam pidato lak!)- Islam dan Barat. Seingat aku antara tokoh Malaysia paling banyak bicara soal Islam dan Barat ini sudah tentu Dato' Seri Anwar bin Ibrahim. Kelebihan didikan di The Malay College Kuala Kangsar mendedahkan beliau kepada beberapa fikiran Barat sebelum dia dapat meninjau lebih dalam kemudiannya. Mujur ras Melayu telah menerima Islam dan beliau dididik baik dengannya selain pilihan beliau sendiri. Ketekunan beliau penting untuk anak muda contohi (bukan beliau sahaja, malah sesiapa sahaja..walaupun ada bahagian dari sisi hidup mereka yang kita tidak setuju). Wah, meleret pula..ya, tapi ia sangat menentukan..kerana sikap kita sering melihat Barat sebagai musuh bagi aku lebih banyak merugikan berbanding menguntungkan. Atas sebab ini juga Maulana Sheikh Abu Hassan Ali An-Nadwi bingkas menitip kata-kata keramat yang aku kutip seperti di atas - agar umat Islam jelas misi profetis (baca=kerasulan).

Bagi aku tajuk ini penting dan relevan dalam konteks zaman (baca=globalisasi). Jarang kita beroleh bahan bacaan yang objektif sebagaimana layaknya sebuah tulisan yang menuruti disiplin akademik dan lebih banyak didorong oleh emosi atau lebih tepat keputusan sebelum hipotesis! Moga usaha kecil ini akan jadi bahagian sumbangan kebangkitan umat mencerahkan masa depan.
_____________________________________

Arnold Toynbee pernah menyatakan bahawa Barat pada hari ini adalah bahagian kecil serpihan Tamadun Yunani-Romawi yang cuba muncul semula (nama Toynbee ini mula terkenal di Malaysia sejak projek MSC dan dia pernah mahu menarik diri -aku tak ikuti tindakan seterusnya- daripada menjadi penasihat MSC sebagai solidariti kepada Dato' Seri Anwar bin Ibrahim semasa zaman reformasi). Aku yakin pendapat Toynbee bukanlah pendapat yang dikeluarkan tanpa justifikasi. Malah aku cenderung percaya kerana sehingga hari ini nama Aristotle, Socrates, Plato dan ramai lagi kekal jadi bahan sebutan dan rujukan.

Lebih menarik bagi aku (untuk perhatian anak-anak muda) ialah kenyataan sokongannya bahawa yang memungkinkan terjadinya kemunculan semula ini ialah apabila adanya minoriti kreatif yang mampu bereaksi secara positif terhadap cabaran lingkungan (Challenge Response Theory). Dalam hal ini minoriti kreatif adalah kata kunci penting selain cabaran lingkungan. Teori Toynbee bagaimanapun bukan mutlak cuma aku rasa menarik dan dekat dengan apa yang aku percaya (haha..dah macam Khalid Jaafar pula berpendapat bahawa Reformasi bergantung kepada pemikir-pemikir mudanya).

Bagaimanapun ada lagi satu pendapat yang lebih menarik dan mendorong aku untuk meninjau dan menyelongkar lebih dalam tentang Islam dan Barat bila Roger Garaudy menyatakan tiga teras yang mendirikan Tamadun Barat pada hari ini ialah peradaban Yunani-Romawi (tidak mungkin ada yang menafikan ini), Judeo-Kristiani (kita mungkin mudah bersetuju dengannya) dan Islam! Nah, sesuatu yang menarik untuk kita tekuni.

Alasan Garaudy bahawa kebudayaan tidak punya dimensi asli kerana Barat muncul dengan tidak sengaja memungkinkan Garaudy meneroka ruang-ruang yang mungkin telah digelapkan oleh pihak-pihak yang iri terhadap Islam atau mungkin sekali kerana gagalnya umat Islam menterjemah aspirasi Islam dengan baik. Atau ada alasan yang lain?

Aku percaya, sebagaimana riak-riak awal dalam tulisan aku Islam (Dimensi) Intelektual yang sengaja dimulakan daripada pertembungan Ibn Rusyd dan Imam Al-Ghazali - bahawa tokoh Islam dulunya cenderung melihat ilmu dengan akal dan bukan dengan emosi. Lanjutan dari itu debat berlangsung meski pun pada tingkat tertentu berlaku juga tuduhan takfir (kafir mengkafir).

Ya, kita akan cuba menjelajah 'mesin masa' jika mahu benar-benar meneliti bahagian ini (maksud aku memahami Barat dan Islam). Ada rasa tak kisah dalam diri aku kerana aku rasa aku minat untuk tahu. Cuma aku bimbang stamina aku tak daya, sebagaimana bila aku cuba membaca tentang Teologi Islam (demi meneliti Suhrawadi, Al-Asya'ri dll). Mungkin benar kata Imam Al-Ghazali - lebih ramai yang hanyut dan tenggelam dari sampai ke seberang dalam meneroka alam ilmu tinggi ini.

Aku akan teruskan, insyaALLAH..pentas telah dibuka, dan sebagaimana aku cuba yakinkan ramai rakan-rakan bahawa pentingnya belajar Tamadun Islam dan Tamadun Asia di universiti, maka aku harus dulu ke depan meski pun seinci untuk membongkar rahsia ini..(cewah, rahsia..macam "Jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri")..haha.

Jangan biarkan sejarah ditulis oleh orang-orang yang menang!!

1 Comments:

Blogger sariberita said...

DEBAT isu “karikatur menghina Nabi” akan diadakan malam (7 Mac / Selasa) di Hotel Crystal Crown, Petaling Jaya jam lapan malam. Seperti yang diramal, pemuda Umno sehingga hari ini masih belum menghantar wakil mereka untuk debat berkenaan.

Mengikut laporan sebelum ini, Dewan Pemuda Pas akan diwakili oleh Hanipa Maidin dan Hasmi Hashim pula mewakili Komunite Seni Jalan Telawi (KsJT). Hasmi beberapa minggu lalu pernah mengeluarkan kenyataan media bahawa tindakan kerajaan menutup Sarawak Tribune adalah dianggap keterlaluan dan mencemoh parti politik yang mendesak PM Abdullah Badawi mengenakan tindakan membungkam Tribune.

Tidak ada sebarang bayaran dikenakan kepada orang ramai yang mahu mengikuti debat berkenaan. —Diana Syed Azman [Sariberita.blogspot.com]

6:10 AM  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home