Wednesday, March 29, 2006

Tun Dr. Mahathir dan AUKU

"Only the educated is free" - Epictetus (55 AD-135 AD), Discourses

Sejak 'berhenti' daripada menjadi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir aku lihat seperti tidak menerima sepenuhnya pelepasan jawatan beliau. Aku percaya kenyataan rambang aku ini tidak sedikit yang menyetujuinya.

Agak kesal bila mengetahui Tun Dr. Mahathir menyeleweng fakta kematian semasa peristiwa Baling 1974. Ada sesuatu yang jelas, beliau menyatakan AUKU digubal atas maksud politik - untuk membendung mereka yang ditafsirkan kerajaan sebagai membawa anasir politik peribadi. Hmm..1974, siapa menggunakan untuk kepentingan politik peribadi?

Sejarah yang digelapkan ialah sikap rebel Tun Dr. Mahathir semasa beliau jadi pelajar dan semasa beliau menghasut pelajar menggesa Tunku Abdul Rahman turun daripada jawatan Perdana Menteri! Hal ini cukup terang dan nyata ditulis oleh Tunku dalam buku Sebelum dan Sesudah 13 Mei. Lebih keras lagi Tun Dr. M adalah antara tokoh yang dikatakan menyemarakkan semangat Melayu sehingga tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969! Kenapa ini tidak dibentangkan?

Aku boleh menerima beberapa kenyataan Tun Dr. Mahathir tentang kepentingan akademik dan sebagainya. Jika dikira dari konteks zaman, memang keperluan meningkatkan taraf pendidikan anak Melayu adalah keperluan yang mendesak. Tapi untuk menghalalkan AUKU atas alasan ini cukup tidak munasabah!

Lebih malang lagi bila kajian ilmiah tentang AUKU dalam buku Mahasiswa, Politik dan Undang-undang tulisan Junaidi Abu Bakar, terbitan DBP tidak pernah diambil kira. Malah, Dr. Junaidi Abu Bakar adalah antara think tank UMNO di kalangan pensyarah di UKM yang terlibat dalam perancangan politik yang tidak sihat di UKM! Aku secara peribadi bukan menentang beliau, tetapi aku percaya ilmu itu mesti diangkat pada kedudukan yang tinggi dan semua dari kita harus menghormatinya.

Dan Tun Dr. Mahathir, meski aku lihat beliau punya kekuatan yang jauh lebih ke depan dan nyata berbanding Pak Lah..secara terbuka aku ingin nyatakan bahawa aku tidak mahu dia di kerusi Perdana Menteri sekali lagi (jika aku punya pilihan).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home