Thursday, August 10, 2006

Feudal?

"Beza orang politik dan dakwah : Orang politik melihat semuanya sebagai lawan hingga terbukti dia kawan. Orang dakwah melihat semuanya sebagai kawan hingga terbukti dia lawan" lebih kurang kata-kata Muhammad Natsir, tokoh Ulama' yang pernah menjadi Presiden Indonesia.

"Di mana Anwar Ibrahim?"

Entah kenapa lewat pertembungan Tun Dr. M dengan Perdana Menteri akhir-akhir ini timbul pertanyaan tersebut berulang kali daripada sebilangan teman - seolah-olah aku ini punya akses untuk tahu tiap gerak Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Seperti biasa jawapan aku kepada semua teman yang ada obsesi terhadap politik "Pemimpin datang dan pergi..kita bagaimana?". Sebab itu aku sering tertanya bila Tun Dr. M mahu bersara dulu..kononnya tak ada yang layak mampu mengganti. Ia sama bila kita katakan negara huru-hara jika Barisan Nasional tidak memerintah. Kita seolah tidak ada pilihan. Masyarakat kita seolah mandul. Tidak punya daya untuk menjaga negara. Dan kita tidak sedar bahawa ada atau tidak kita berbuat apa-apa untuk itu.

Bagi aku, praktis demokrasi penyertaan sangat terhad di negara ini. Sampai blog pun tak boleh! Jenis pemimpin apa aku pun tak pasti..

Sampai bila-bila pun kita akan perlu pemimpin. Tapi bila kita mahu serahkan segalanya kepada mereka, kita sebenarnya bermasalah. Dan masalah negara sebenarnya berpunca dari kita..secara tidak sedar.

2 Comments:

Blogger Aqil Fithri said...

sebagai membantah keganasan Israel, saya enggan mencatatkan sebarang ulasan di blog ini...

12:49 PM  
Blogger Amin Ahmad said...

wah..macam mana tu?

7:45 PM  

Post a Comment

<< Home