Monday, August 21, 2006

Siti Nurhaliza dan Merdeka

"Siti panggil dia (Dato' K) Pak Besaq" jawab Siti dalam satu program bila ditanya panggilan mesra kepada Dato' K.

Hari ini 21 Ogos, bukan..bukan..kita merdeka 31 Ogos! Bukan cerita merdeka yang saya nak tulis.

Entah kenapa 21 Ogos 2006 tiba-tiba jadi satu tarikh yang penting. Meski ramai yang akan menganggap cerita Siti Nurhaliza kahwin Dato' K sebagai cerita yang tak penting kerana banyak lagi cerita lain yang jauh lebih penting seperti pergeseran PM dan mantan PM, Tun Dr M serta krisis di Palestin dan Lubnan yang masih belum jelas kedudukan akhirnya.

Ok, bagi aku cerita Siti dan Dato' K kahwin ada kena mengena dengan orang muda. Kalau ada yang tak setuju kena baca tagline blog aku la. Siti tu pun baru 27, maka dia muda. Apa yang aku nak tulis ada kena mengena dengan Merdeka, sempena namanya bulan Merdeka ni.

Cerita bertitik tolak sebab aku baca surat pembaca di Harakahdaily dan di blog orang lain yang menghentam saudara Hanif Baderun, Presiden Gamis yang buat surat terbuka kepada Siti Nurhaliza. Walaupun aku juga ada rasa sedikit jengkel, tindakan Hanif bagi aku boleh difahami dengan mudah, kata seorang teman Hanif cuba menunjukkan Gamis progresif..ada juga komentar yang kononnya daripada bekas Jawatankuasa Gamis yang seakan malu dengan kenyataan Hanif itu..

Aku cuma tertanya..

Andaikata Siti Nurhaliza, selepas beberapa ketika memakai tudung litup penuh dan banyak memperkata dan berjuang sebagaimana yang perlu untuk kebangunan Islam, apa rasa kepada pengkritik Hanif ini?

Itu saja.

Doakan saja yang baik-baik, yang buruk bukan untuk dicela semata tetapi ia datang untuk dibaiki..kecuali jelas ia batil (seperti adegan-adegan yang ya, kita patut kata tidak malah membantah seperti ada peluk cium orang yang mengaku Islam dalam filem..).

Entah kalian dapat mengaitkan cerita ini dengan tema merdeka itu atau tidak, terserah kepada kalian. Aku tidak pernah menghalang keinginan kalian untuk bebas berfikir dan bertindak selagi ia tidak menganggu ruang awam. Tapi sampai bila ya? Maksud aku makna diri individu terus tersedut dalam ruang awam yang tidak sedikit jelek itu? Kita merdeka?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home